My Love awaits me by the Sea
Mais Darwazah / JO, DEUZE, PS, QA, 2013
Ontroerend, intens persoonlijk essay over de eerste reis van de filmmaker naar haar vaderland Palestina, geïnspireerd op het leven en werk van de overleden kunstenaar/schrijver Hasan Hourani. Darwazah maakt deel uit van een nieuwe generatie Arabische vrouwelijke filmregisseurs, wier werk nu in EYE is te zien.
Een poëtische, melancholieke en bij vlagen humoristische documentaire vol scherpzinnige observaties van Palestijnse vluchtelingen die leven onder de bezetting. De regisseur zelf, geboren en getogen in Amman, maakt een eerste reis naar Palestina, met Hasan Hourani's boek Hasan Is Everywhere als gids, wat haar gehechtheid aan de plek die ze heeft moeten missen alleen maar vergroot.
Kunstenaar/schrijver Hourani was 29 toen hij verdronk terwijl hij zijn neef probeerde te redden in de verboden wateren bij de stad Jaffa, dat nu bij Israël hoort. Regisseur Darwazah spreekt over Hourani als haar minnaar, hoewel ze geleidelijk aan duidelijk maakt dat ze hem nog nooit heeft ontmoet. Darwazah gebruikt potlood, houtskool en aquarel om haar denkbeeldige, onmogelijke liefdesverhaal te illustreren.
Vaak mijmert ze als verteller over haar verlangen naar de zee. Ook voert ze gesprekken met Palestijnen, zoals een welbespraakte jongeman die in een vluchtelingenkamp in Damascus leeft, en gefrustreerd is dat hij wordt geregeerd door politieke en religieuze krachten. Drie vrienden in Jeruzalem vertellen wat de stad volgens hen bijzonder maakt. In Nazareth dromen twee geïnterviewden vooral van een gewoon leven.
Deze dromen vormen een belangrijk element in de film, maar terwijl de meeste mensen doorgaans van iets uitzonderlijks dromen, stuit Darwazah vooral op Palestijnen die een alledaags leven willen dat hen door de statenloosheid is ontzegd.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Mais Darwazah
Productiejaar
2013
Productieland(en)
JO, DEUZE, PS, QA
Originele titel
Habibi bistanan and al bahar
Drager
DCP - encrypted
Onderdeel van
Where Do We Go Now?
‘Krachtig, aangrijpend, vitaal en provocatief’ noemt gastcurator Ludmila Cvikova – van 2011 tot 2014 hoofd programmering van het Doha Film Institute in Qatar – de door haar geselecteerde films, die vaak met internationale prijzen zijn onderscheiden.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.