I've Always Loved You
Frank Borzage / US, 1946 / 114 min.
Romantiek, drama en uit de rails lopende gevoelens: alles in Frank Borzages klassieker over de onbeantwoorde liefde van een pianiste voor haar maestro is Technicolor over the top. Keuzefilm Albert Serra van wie nu een tentoonstelling is te zien.
Je hebt grote gevoelens en onhoudbare gevoelens. In Frank Borzages romantisch melodrama wordt de briljante pianiste in opleiding Myra Hassman verscheurd door de gevoelens voor haar leraar, de concertpianist en maestro Leopold Goronoff, en een aardige jongen thuis, een boerenknecht die haar al jarenlang bewondert.
Tussen Hassman en Goronoff bestaat en bijna mystieke band; op het podum lijken ze telepathisch verbonden – toch negeert de maestro Hassmans liefde voor hem, met ontwrichtende gevolgen.
Hoogspanning
Hoever kun je de grenzen van en filmgenre oprekken? En wat als over-the-top zo vakkundig en meeslepend over-the-top is dat je als kijker c.q. filmcriticus niet meer weet of je mu in de maling wordt genomen of dat het over-the-top voeren doel op zichzelf is geworden, om te kijken hoe je een genre onder hoogspanning kunt zetten?
Bovenstaande zal zeker van belang zijn geweest voor de keuze van filmmaker Albert Serra, die in zijn eigen werk onverwachte wegen inslaat en graag en loopje neemt met onze verwachtingen van wat ‘cinema’ is.
Zelden te zien
I’ve Always Loved You van Hollywoodregisseur Frank Borzage – hij vierde in de jaren dertig triomfen als maker van schitterend aangeklede en gekostumeerde romantische drama’s – is nog maar zelden te zien; Eye vertoon een 35mm-kopie uit de collectie.
"I've Always Loved You is perhaps Borzage's masterpiece... The excess of insipidness and sentimentality exceeds all allowable limits and annihilates the power of criticism and reflection, giving way to pure beauty." -Luc Mollet, Cahiers du cinéma
Dit is onderdeel van
Bijzondere vertoningen
Details
Regisseur
Frank Borzage
Productiejaar
1946
Productieland(en)
US
Originele titel
I've Always Loved You
Lengte
114 min.
Taal
Engels
Ondertiteling
NLD
Drager
35mm
Onderdeel van
Albert Serra
Eye Filmmuseum presenteert Albert Serra – Liberté, de eerste tentoonstelling in Nederland van de Catalaanse film- en theaterregisseur Albert Serra. Speciaal voor deze tentoonstelling wordt de gehele expositieruimte omgevormd tot een immersieve set vol nachtelijke, heimelijke ontmoetingen, waarin theater, film en tentoonstelling samenkomen.
Why in Eye
Over-the-top Technicolor melodramafilm die parallellen met de Powell & Pressburger klassieker The Red Shoes (1948) vertoont maar een fascinerende sentimentaliteit bevat die tegen tongue-in-cheek aanschuurt. Actrice Catherine McLeod (Myra Hassman) werd mede gecast omdat ze al goed kon pianospelen, wat te zien is in een aantal ontroerende, ongebruikelijk lange en realistische concertscénes.
Thijs Havens
Programmeur Eye Filmmuseum
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.