Tentoonstelling, films, talks & events
William Kentridge
If We Ever Get to Heaven
25 april — 30 augustus 2015
Kentridge werd bekend met zijn bijzondere animatiefilms, houtskooltekeningen en installaties. Daarnaast is hij werkzaam als opera- en theaterregisseur. Het was voor het eerst dat een dergelijk omvangrijke tentoonstelling met meerdere installaties van Kentridge in Nederland te zien was.
Van 25 april tot en met 30 augustus 2015 presenteerde Eye If We Ever Get to Heaven, een tentoonstelling met het werk van de beroemde Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge (Johannesburg, 1955).
Een belangrijk en steeds terugkerend thema in het werk van William Kentridge is het beladen verleden van zijn vaderland Zuid-Afrika. Misschien niet verrassend als zoon van twee belangrijke anti-apartheidsadvocaten, weet Kentridge in zijn werk dit conflict in al zijn complexiteit vorm te geven. Veelal gebruikmakend van getekende animaties en eenvoudige pre-cinematechnieken, schetst Kentridge een wereld waarin de politieke werkelijkheid een belangrijke rol speelt.
In Kentridges werk zijn vormen, en daarmee ook betekenissen, voortdurend aan verandering onderhevig. Dit is niet alleen zichtbaar in zijn met houtskool getekende en weer weggegomde animaties, maar ook in zijn kinetische objecten, collages, tekeningen en overige werken. “....taking sense and deconstructing it, taking nonsense and seeing if sense can be constructed from it...”, aldus Kentridge. Zijn veelzijdige oeuvre omvat observaties van en reflecties op de wereld, waarin hij immer op zoek is naar meerduidigheid. Hij tilt zodoende zijn werk uit boven het politieke conflict in Zuid-Afrika en geeft er een meer algemene, humane waarde en betekenis aan.
“I have never tried to make illustrations of Apartheid, but the drawings and films are certainly spawned by and feed off the brutalized society left in its wake. I am interested in a political art, that is to say an art of ambiguity, contradiction, uncompleted gestures and uncertain endings.”
William Kentridge
Bekijk het item dat Nieuwsuur maakte over de tentoonstelling:
Eindeloze optocht
Het nieuwe werk More Sweetly Play the Dance dat Kentridge speciaal voor Eye ontwikkelde is een 45 meter lang fries met een eindeloze optocht van talloze figuren die tezamen een caleidoscopisch beeld vormen van mensen op weg. Het zijn beelden die wij dagelijks via de media tot ons krijgen, van mensen op de vlucht voor honger, oorlog en ziekte, die Kentridge sublimeert tot een indrukwekkende processie die tegelijkertijd treurigstemmend is maar ook hun levenskracht laat zien.
“...een niet te missen tentoonstelling. Een van zijn indrukwekkendste werken ooit...”
Elsevier, *****
“...een voorlopig hoogtepunt in [Kentridges] oeuvre, en Eye in zijn jonge bestaan...”
De Volkskrant, *****
Over de tentoonstelling
Naast More Sweetly Play the Dance waren er twee andere installaties in de tentoonstelling te zien, namelijk I Am Not Me, the Horse Is Not Mine (2008) en Other Faces (2011). De indrukwekkende filminstallatie I Am Not Me, the Horse Is Not Mine is gebaseerd op De neus van de Russische schrijver Nikolaj Gogol uit 1836. Ook liet Kentridge zich voor dit werk inspireren door de constructivistische experimenten van de Russische avant-garde, revolutionaire teksten en de opera die Sjostakovitsj naar aanleiding van De neus maakte. Other Faces is het tiende en meest recente werk uit de reeks Drawings for Projection (1989-2011). In deze reeks filmde Kentridge zijn eigen houtskooltekeningen terwijl hij deze uitwist en weer overtekent. Laag voor laag wordt de geschiedenis overschreven.
Hieronder zijn beelden te zien van William Kentrigde tijdens de opbouw van de tentoonstelling:
Daarnaast was de eerste aflevering van het programma Kunst & Zoey gewijd aan de tentoonstelling:
Over de kunstenaar
William Kentridge studeerde Politics and African Studies aan de Universiteit van de Witwatersrand in Johannesburg en kunst aan de Johannesburg Art Foundation. In Parijs studeerde hij mime en theater aan L’école internationale de théâtre de Jacques Lecoq (1981-1982). Hij was een van de oprichters van de Free Filmmakers Co-op in Johannesburg in 1988 en werkt sinds 1992 ook samen met de Zuid-Afrikaanse Handspring Puppet Company.
Daarnaast is Kentridge actief als opera- en theaterregisseur voor beroemde operahuizen en theaterfestivals als de Metropolitan Opera in New York, het Royal Opera House in Londen en het Theater Festival van Avignon. Ook werkte Kentridge enkele keren samen met de Nederlandse Opera en het Holland Festival, waaronder aan Monteverdi’s Il ritorno d’Ulisse in 2003 en Schuberts Winterreise in 2014. Tijdens het Holland Festival 2015 regisseerde Kentridge Alban Bergs opera Lulu. Kentridge liet zich voor deze regie voor De Nationale Opera onder meer inspireren door stille films uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw uit de collectie van Eye.
Kentridge exposeerde zijn beeldende werk onder andere op de Documenta in Kassel (2002 en 2012), de Tate Modern in Londen, het Museum of Modern Art in New York, het Albertina in Wenen en de Biënnale van Venetië.
Bekijk dit gesprek tussen William Kentridge en Pierre Audi over Lulu:
Publicatie
Bij de tentoonstelling verscheen een rijk geïllustreerde publicatie, getiteld More Sweetly Play the Dance. Hierin wordt de totstandkoming van het nieuwe werk gevolgd, in woord en beeld, met een essay van William Kentridge. More Sweetly Play the Dance is een uitgave van Eye en nai010uitgevers.
Films, talks & meer
De tentoonstelling ging vergezeld van een programma met films, discussies en andere activiteiten.
credits
More Sweetly Play the Dance is gemaakt op uitnodiging en met steun van lichtsicht – Projection Biennale, Bad Rothenfelde en Eye Filmmuseum.
Director of exhibitions / Curator
Jaap Guldemond
Associate curator
Marente Bloemheuvel
Projectmanagers
Claartje Opdam, Sanne Baar
Technische productie
Indyvideo, Utrecht
Grafische vormgeving
Joseph Plateau, Amsterdam
Installatie
Landstra & De Vries, Amsterdam
Licht
Theatermachine, Amsterdam (dank aan Stedelijk Museum Amsterdam)
In 2019 organiseerde Eye de tentoonstelling William Kentridge – Ten Drawings for Projection, gebaseerd op 10 Drawings for Projection (1989-2011), dat de kunstenaar in 2015 aan het filmmuseum schonk.
Steun Eye. Word lid van de Eye Society.