Skip to content

Films, Talks & Events

The Creative Worlds of Powell and Pressburger

12 september — 9 oktober 2024

still uit A Matter of Life and Death (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1946)

still A Matter of Life and Death (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1946)

Het retrospectief omvat vijftien films, waaronder zelden vertoond vroeg en laat werk van Michael Powell. Eerbetoon aan een invloedrijk Europees filmduo, dat ook hedendaagse makers blijkt te inspireren.

Michael Powell en Emeric Pressburger vierden grote successen met films als The Red Shoes (1948), Black Narcissus (1947) en A Matter of Life and Death (1946). Eye presenteert het eerste grote overzichtsprogramma van het werk van Powell & Pressburger in Nederland.

still uit I Know Where I’m Going! (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1945)

still I Know Where I’m Going! (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1945)

still uit The Life and Death of Colonel Blimp (Michael Powell, GB 1942)

still The Life and Death of Colonel Blimp (Michael Powell, GB 1942) (© ITV Studios / Park Circus)

De Brit Michael Powell (1905-1990) en de Hongaars-joodse emigré Emeric Pressburger (1902-1988) ontmoetten elkaar eind jaren dertig; in 1942 richtten ze The Archers op, de filmmaatschappij die hen faam zou bezorgen met klassiekers als The Life and Death of Colonel Blimp (1943), The Red Shoes (1948) en Black Narcissus (1947).

Bekijk de programmatrailer:

‘Written, Produced and Directed by Michael Powell and Emeric Pressburger’ werd niet alleen een kwaliteitskeurmerk, maar is ook een spiegel van de Europese filmgeschiedenis. Van 1942 tot 1956 schreef, regisseerde en produceerde het duo zeventien films die in hun overdadige artdirection, extravagant kleurgebruik (Technicolor) en soms naar het mystieke neigende spiritualiteit haaks stonden op het realisme van de Britse (naoorlogse) cinema.

still uit The Tales of Hoffmann (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1951)

still The Tales of Hoffmann (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1951)

still uit A Canterbury Tale (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1944)

still A Canterbury Tale (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1944) (© ITV Global Entertainment / Park Circus)

Powell had een voorliefde voor allegorische sprookjes en volksverhalen, vaak in een melodramatische setting; Pressburger had bij de Berlijnse UFA-studio’s gewerkt en gold als inventief scenarist met een voorkeur voor fantasievolle plots en verhaalwendingen. Niet alleen Martin Scorsese – die zich als eerste inspande om het werk gerestaureerd te krijgen – toonde zich schatplichtig, het werk van Powell en Pressburger bleek ook van betekenis te zijn geweest voor filmmakers als Derek Jarman, Joanna Hogg en Wes Anderson.

“Groots, poëtisch, avontuurlijk, koppig, van een in vervoering brengende schoonheid en volledig compromisloos.”

Martin Scorsese

still uit The Life and Death of Colonel Blimp (Michael Powell, GB 1942)

still The Life and Death of Colonel Blimp (Michael Powell, GB 1942) (© ITV Studios / Park Circus)

still uit Black Narcissus (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1947)

still Black Narcissus (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1947) (© ITV Studios / Park Circus)

poster The Creative Worlds of Powell & Pressburger

Films, Talks & Events

Eye toont een selectie uit het werk van Powell & Pressburger, en vroege en late films van Michael Powell. Bijzonder: in het programma zijn niet eerder in Nederland vertoonde titels opgenomen; het betreft nieuwe restauraties van het British Film Institute, waaronder The Small Back Room, The Tales of Hoffmann en Bluebeard's Castle.

De voorstellingen worden ingeleid door Powell & Pressburger-kenners en -liefhebbers. Een aanzienlijk deel van de films wordt vertoond op 35mm en is grotendeels afkomstig uit de Eye-collectie.

In het retrospectief is ook een bijprogramma te zien met films van regisseurs voor wie het werk van Powell & Pressburger van belang is geweest.

still uit Peeping Tom (Michael Powell, GB 1960)

still Peeping Tom (Michael Powell, GB 1960)

Peeping Tom

Bijzondere aandacht is er ook voor Peeping Tom (1960), de film waardoor Michael Powell uit de gratie raakte. Zijn portret van een getroebleerde camera-assistent werd bij verschijning neergesabeld als ‘ziek’ en ‘onverantwoordelijk’. Later gold de film als ingenieuze verhandeling over voyeurisme en de macht van de camera. Eye brengt de 4K-restauratie vanaf 5 september uit in meerdere landelijke theaters.

Lees meer
still uit Made in England: The Films of Powell and Pressburger (David Hinton, GB 2024)

still Made in England: The Films of Powell and Pressburger (David Hinton, GB 2024)

Made in England

In dezelfde week verschijnt ook de documentaire Made in England: The Films of Powell and Pressburger (David Hinton, 2023). Hierin onderzoekt Martin Scorsese de samenwerking tussen Powell en Pressburger, gebruikmakend van overvloedig archiefmateriaal.

Lees meer

Dit programma kwam tot stand in samenwerking met het British Film Institute. Met dank aan Robin Baker, Head of Cultural Partnerships BFI.

still uit The Small Back Room (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1949)

still The Small Back Room (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1949)

still uit I Know Where I’m Going! (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1945)

still I Know Where I’m Going! (Michael Powell & Emeric Pressburger, GB 1945)

still uit The Red Shoes (Emeric Pressburger & Michael Powell, GB 1948)

still The Red Shoes (Emeric Pressburger & Michael Powell, GB 1948) (© ITV Studios / Park Circus)

Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online.
Steun Eye en zie meer. Word Vriend van de Eye Society.